12 Ekim 2017 Perşembe

Proletarya Üçlemesi - Aki Kaurismaki (Seri Filmler #4)



Cennetteki Gölgeler (1986)




Çöpçü olarak çalışan Nikander'in aşkı tatmasıyla değişen rutin hayatı. Bir gün bir kız ona yardım eder ve hayatı farklı bir yöne gider. İşçi sınıfının toplumdaki yerini bize çeşitli şekillerde gösteren bu film, başarılı hikayesi ve güzel oyunculuklarla göz doldurur.


Ariel (1988)




Ariel'de maden işçisi Taisto'nun babasının beklenmedik ölümü ile yollara düşmesinin ardından başına gelen 'ilginç' olayları izleriz. Yer yer kara mizaha başvurulan filmde sadelik ve basitlik yönetmenin diğer filmlerinde olduğu gibi ön planda. Müzikler yerinde, oyunculuklar güzel.

Kibritçi Kız (1990)




Diğer iki film birbirine daha çok benzerken üçlemenin son filminde kibrit fabrikasında çalışan Iris'in aşkı tatması ile geçirdiği değişim Kati Outinen'in enfes oyunculuğuyla diğer filmlerden biraz daha farklı sonlanır.

Her filmde bazı küçük detaylar vardır birbirlerine bağlanan. Her filmde şişe vardır zamanı anlatan mesela ya da eğlenmek için gece dışarı çıkıp bir türlü eğlenemeyen işçiler. Her filmde karakterler suça bir şekilde karışır ve hapishaneye yolu düşer. Son filmde hapishane ile ilişki olsa da öyle bir sahne yoktur çünkü burada hapishane şekil değiştirir. Iris'in içinden çıkamadığı, kaçamadığı gerçek hapishanesi  hayatının tüm kontrolünü elinde tutan ailesinin evidir.

Filmlerde şişeler ve zaman, eğlenmeye çıkan ama eğlenemeyen işçiler, suç işlemek ve polis ile münasebet, hapishane, müzik kullanımı, tabi ki üçlemeye adını veren işçi sınıfından üç başrol ve sigaralar vardır. Her karakter aşkı tadar ve çeşitli şekillerde değişim geçirir. Kara mizah, dram ve sadelik üç filmin yine ortak özelliklerinden.

İlk iki film birbirine daha çok benzerken son filmde işler biraz daha farklıdır ama serinin her filmi ayrı güzeldir. Hala Aki Kaurismaki izlemediyseniz başlamak için ne güzel bir seri :). Mutluluklar :).

11 yorum:

  1. kaurismakiiiii. en sevdiklerimden. ne özgün insan yaaaa :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. O zaman güzel haber en az iki yazısı daha geliyor :).

      Sil
  2. Rica ederim, umarım seversin :).

    YanıtlaSil
  3. Çok ilginç filmler. Senin sayende o kadar doldu ki liste ama internet olunca zaman, zaman olunca internet olmuyor. :(

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Dolsun dolsun, izlersin bir ara :). İnternet olmadan çok zor gerçi onu da birebir tecrübe ettiğimden biliyorum :/. En yakın zamanda internete kavuşman dileğiyle o zaman :).

      Sil
  4. Hiç izlemedim ve sayende listeme ekledim.
    Yine güzel bir öneri ve yine artan bir Sibelynka izleme listesi :p

    YanıtlaSil
  5. Hiç izlemedim bu yönetmeni, sayende öğrendim, izlemek lazım :)
    Öpüyorum

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Ben bu aralar yönetmenin filmleriyle yatıp kalkıyorum. Finlandiya'nın soğuğu çarptı hatta :). Gitmiş kadar oldum :).

      Sil
  6. Güzel öneriler teşekkürler :)

    YanıtlaSil