30 Haziran 2017 Cuma

Okulsuz Büyümek - Ben Hewitt

Sinek Sekiz Yayınlarına kaldığım yerden devam ediyorum :). Bu yayınevini gerçekten çok seviyorum ve kitaplarını okudukça daha da çok sevgim artıyor. Okulsuz Büyümek kitabı şu ana kadar okuduğum yayınevinin üçüncü kitabı ve en akıcı olanı. Çok rahat bir şekilde okunan bu kitap yazarın çocuklarını okula göndermeyip evde okulsuz nasıl bir eğitim verdiğini kendi deneyimleriyle anlattığı tamamen öznel alternatif bir eğitim süreci.

Kitabın kapağında başlığın altında şöyle bir açıklama var ki kitap hakkında size yeterli özet bilgiyi veriyor;

"Okulsuz eğitim, kırsalda yaşamak, doğa ile bağ kurmak ve yaşarken öğrenmek hakkında sıradışı bir ebeveynlik macerası".

Ayrıyeten belirtmeliyim ki kağıt dokusu, kapakları okurken gerçekten sizi mest ediyor :). Bu kitabın zaten kapak rengi ve resmiyle ayrıca bir albenisi var :).






Ben Hewitt iki oğlu ve eşiyle köyde yaşayan çocuklarını okula göndermeyen evde eğitim veren bir aile. Bu okulsuz büyüme tecrübelerini aktarırken önemli ayrıntı şehirde değil bir kırsal yerleşim yerinde yaşamaları. Hewitt lisede okulu bırakmış akademik kariyerleri olan bir anne babanın oğlu, karısı Penny ise üniversite okumuş, sanırım sonradan terk etmiş. Yani aslında ikisi de okulda büyümüş insanlar. Bu kararı vermelerindeki etkende birinci elden bu tecrübeyi yaşayıp ne kadar mutsuz olduklarını keşfetmeleri ve asıl ilgi duydukları şeyler için harcayacak zamanı nasıl bu sıralarda kaybettiklerini keşfetmeleri. Kendi yaşadıkları bu tecrübeyle çocuklarını okula göndermeme kararı alıyorlar ve kırsalda kendi inşa ettikleri evde, ormanın içinde, güzel komşularıyla iletişim içinde, yardımlaşarak beraber yaşıyorlar.

Kitap benim aklımdaki birçok merak ettiğim soruyu cevapladı, çocukların nasıl okuma ve yazma öğrendikleri, nasıl zorluklarla karşılaştıkları veya bu konuda neler düşündükleri gibi. Kitabın biraz daha ayrıntılı ve örnekli olmasını daha iyi yaşamlarını anlamak amacıyla isterdim ama kitap yine de çok yüzeysel değil. Okurken aklıma sürekli "Kaptan Fantastik" filmi geldi. Birçok benzerlik olan bu kitap ve film acaba film bu kitaptan mı uyarlama diye düşündürttü bile :). Baktım böyle bir durum bulamadım :). Lakin yine de ikisi arasında birçok benzerlik var :).

Kitabı genel olarak çok sevdim. Benim gibi böyle alternatif eğitim fikirlerini merak ediyorsanız bu kitap güzel bir okuma olacaktır. Ben yazara her konuda katılmıyorum, bazı soru işaretlerim var bazı konularda lakin genel anlamda beni okurken bilgilendiren ve bu konuda merakımı biraz da olsa gideren bir kitap oldu. Okulsuz eğitimin sadece bir hayal olmadığını ve okulun öğrenmek için tek seçenek olmadığını yaşayan birinden okumak ve fikirlerini onun gözünden dünyaya bakacak şekilde görmek için güzel bir kitap.  Yazar gibi ben de okulun tamamen boş bir yer ve tamamen gereksiz bilgiler öğreten bir yer olarak görmüyorum ama alternatif seçenekler de ilgi çekici. Bu konuda meraklıysanız ve bir örnek okumak isterseniz bu kitabı sizlere öneririm :).

Kitabı ben hiçbir internet sitesinde bulamadım, tükenmişti. Bir kitapçıda buldum. Siz de eğer okumak isterseniz, Sinek Sekiz Yayınevi kitaplarını satan kitapçılara bakabilirsiniz. Belki hala satılmamış birini bulup okuyabilirsiniz :). İnternette okumadığım tek kitabı kaldı ve lütfen hemen yeni basımları yapılsın tükenen kitapların, bulmak çok zor :(.

Yine her zamanki gibi birçok yerin altını çizdim, hepsini yazamayacağım işte bazıları :). Alıntıların altında da ilgili linkler var bir bakın :).

Alıntılardan bazıları;

"Doğuştan gelen merakını ve öğrenme isteğini bastıramadı. Tıpkı yürümeyi, konuşmayı veya akıllarına koydukları herhangi bir şeyi öğrenmelerine engel olunamayacağı gibi.

İşte bu yüzden ben öğrenmenin, diğer bütün çocuklarda olduğu gibi, çocuklarımın doğasında olduğunu söylüyorum."

"Onlara yargılanma veya başarısızlık korkusu olmadan gerçek tutkularının peşinden gitme özgürlüğü, keşif ve ifade özgürlüğü verildiğinde neler öğrendiklerini gördüm ve bu resmi eğitimin onlara verebileceğinden çok daha fazla."

"Hayatımız mükemmel değil çünkü biz mükemmel olmayan bir dünyada yaşayan kusurlu insanlarız."

"Kendimi eğitim, zenginlik tutku veya başarı gibi kültürel beklentilerden ne kadar azat ettiysem o kadar özgürleştiğim gerçeği her geçen gün daha sık yüzüme çarpıyor."

"Bize emredilen eğitimin öz güvenimizi geliştirmek yerine tamamen yok edeceğini kimse fark edemedi."

"Ana akım ekonomi ve onun destekçileri bizim seçtiğimiz yaşam tarzını desteklemiyor bunun çok az getirisi olduğu zannediliyor."

"Önceleri bana fısıldanan hikayeleri duyamazdım. Çünkü kendimi diğerlerinden ve doğadan ayrı tutardım. Elbette ayrı değildim, hiçbirimiz değiliz. Hepimiz birbirimizle bağlantıdayız ve birbirimize ihtiyaç duyuyoruz. Bu yüzden biz sadece etrafımızdakileri zenginleştirdiğimiz kadar zenginiz. Ve ben bunu okuldan değil çocuklarımdan öğrendim."


Öneri Makinesi'nde yayınlanan Sinek Sekiz Yazıları için ilgili yazılara tıklamanız yeterli :).

Sinek Sekiz Yayınevi
Bizim Dünyamız
Petrol Değil Toprak

Öneri Makinesi Instagram Hesabı
Ben Hewitt Instagram Hesabı

12 yorum:

  1. Daha başlığı gördüğümde Kaptan Fantastik'i canlandırdım kafamda, nitekim sen de aynı şeyi düşünmüşsün. Benim de çok ilgimi çeken bir konu, henüz çocuğum yok ama bu konu ile ilgili bir kaç belgesel izledim, bir kaç da blog var okuduğum. İnsanın doğada varolmaya çalışması ve bu yeteneklerini öğrenmesi ilgimi çekiyor ama bir yandan da böyle yetişen bir çocuk sosyal olmaktan da uzaklaşır mı diye de sormadan edemiyorum kendime..

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. İşte kitapta o konudan da biraz bahsetmiş, okumanı öneririm sen de benim gibi meraklıysan :). Benim de çocuğum falan yok :) ama farklı alternatif eğitim sistemleri ilgimi çekiyor :). Bizimle paylaşsan ya o blogları, ben Instagramdan bir İrem Çağıl'ı takip ediyorum bir de Womenwhofarm diye bir hesap var onu, bu kitabı okuduktan sonra da yazarı :), o önerilerini yazarsan çok sevinirim :).

      Sil
  2. Eğitim sistemi öyle sorunlu ki :(Neresine dokunsan elinde kalır :(

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Evet bir de böyle bir eğitim sistemi olunca insan daha da başka alternatifleri arıyor :(.

      Sil
  3. Okulsuz toplumu Romantik veya Radikal akım savunuyor. Son yıllarda özellikle ülkemizde eğitim kalitesinin yerlerde sürünmesiyle bu akım güç kazandı. Kitap ilgi çekici. Bu türden bir de Rousseau'nun Emile kitabı var. O daha çok Naturalizm odaklı. Ben okulsuz bir topluma sıcak bakmıyorum ama okulların insan doğasına daha uygun hale getirilmesi en azıyla gereksiz birçok ayrıntıdan arınması gerektiğini savunuyorum. Neden çocuklara bir tarih ezberletiyoruz ki teknoloji çağındayız anında zaten o tarihe ulaşırlar. Çocuklara yaşamayı öğretmeliyiz.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. O kitabı bilmiyorum bir bakayım :).

      Aslında okulsuz toplum derken yazar bu terimi de sevmiyor, o terimin bir şeyin tersini yapmak gibi göründüğünü söylüyor. Aslında okulsuz eğitim ile kastedilen en azından bu kitapta çocukların okula gitmemesi, evde eğitim görmesi, eğitimin sadece okulda öğretilenler ile sınırlandırılamayacağı, içimizdeki doğal merak duygusuyla zaten konuşmayı, yürümeyi öğrendiğimiz gibi diğerlerini de öğreneceğimizi, eğitimin doğayla iç içe aileyle beraber olmasından bahsediyor. Tabi kırsal faktörü önemli bu durumda. Bana bu yöntem ilgi çekici geliyor açıkçası ama okullardaki eğitim sisteminin düzelmesi gerektiği de bir gerçek.

      Teşekkürler güzel yorumun için :).

      Sil
  4. Bir eğitimci ve ileride anne olmayı düşünen biri olarak okumayı çok isteyeceğim bir kitap. Baskısının olmaması kötü. Neyse ki akılda kalıcı bir ismi var. Gittiğim sahaflarda sorarım.

    Türkiye'de çocuğunu okula göndermeyip evde kendisi eğiten en ünlü kişi sanırım Erkin Koray. Eğer bu konu ilgini çektiyse onunla ve kızıyla yapılan röportajları da okuyabilirsin.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Kitapçılara da sormanı öneririm çünkü bazen ellerinde kalmış olabiliyor.

      Erkin Koray'ın böyle bir seçim yaptığını bilmiyordum hemen bakıyorum :). Teşekkürler :).

      Sil
  5. Çok doğru tespitler, nokta teşhisler yapmış yazar :)

    YanıtlaSil
  6. ben de bu kitabı almak istiyorum ama bir denk getiremedim.. sipariş verdim iptal oldu, alamadım :( yakın zamanda tekrar almayı deneyeceğim inşallah..
    alternatif eğitim konusunu biraz merak ediyorum.. köyde yaşama kısmıyla da tam hayalim :) neler neler tecrübe etmişlerdir..
    yorumun için teşekkürler!

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Gerçekten alternatif eğitim benim de çok ilgilendiğim bir konu. Bu tarzda kaynak bulmak da kolay olmuyor maalesef. İnsanların kendi tecrübelerini okumak çok hoşuma gidiyor, fikir veriyor.

      Umarım hayallerine kavuşur sen de tecrübelerini bize yazarsın :).

      Sil